dissabte, 1 de desembre de 2012

LAUREL AITKEN, "EL PADRINO" VISITA L'ALLNIGHTER



Nascut el 1927 a l’illa caribenya de Cuba, contava el mateix Lorenzo Aitken , que el seu pare era jamaicà i la seva mare cubana, en canvi la versió del seu germà era diferent, Bobby Aitken, també cantant, en alguna entrevista va comentar que els seus dos pares eren jamaicans, siga com siga, el que es segur es que el nostre protagonista va pasar els seus primers anys de vida en Cuba i va emigrar cap a Jamaica l’any 1938.

Cap a la decada dels 50's Aitken era conegut com l’heroi del folckore jamaicà, degut a la seva versatilitat i capacitat per al canvi de registres, així doncs va gravar Mento, Calypso, R&B, Boogie i un llarg etc d’estils en tota la seva carrera musical. De fet va ser el primer artista jamaicà en fer R&B. Al 1957 va vore la llum la seva primera gravació d’estudi "I Met a Senorita" de la ma de Stanley Motta Production, segons contava ell mateix aquesta gravació va estar pagada amb diners de la seva butxaca incluint el catxé dels músics que li acompanyaven, un any més tard gravaria "Roll Jordan Roll", el primer gran éxit de Laurel a Jamaica, seguit de l’éxit "Boogie in my bones" un dels primers treballs del productor Chris Blackwell, qui poc de temps després fundaria el segell Island Records.

Als anys 60 dona el salt a Anglaterra col.laborant en nombroses ocasions amb l’escena britanica de l’epoca, allí autoprodueix el seus propis treballs i fa el mateix per a altres bandes. Encara que viatjava  sovint a la seva estimada ciutat de Kingston (Jamaica) per realitzar sessions de gravació, com el disc "The long hot summer" amb els mitics  Skatalites, enregistrat als Federal Studios sota les directrius de Leslie Kong. Tanmateix va gravar sessions per Emil Shalit (Blue Beat), Graeme Goodall(Rio), Rita & Bunny King, i els germans Palmer (Crab/Nu Beat), Blue Beat (Melodisc) i Ska Beat (R&B) editant en Anglaterra les seves gravacions per a  Chris Blackwell, Duke Reid, Ken Khouri, Prince Buster i Leslie Kong.

Als 70, epoca en que l’Ska havia perdut bastant força en benefici d’altres variants o estils provinents d’aquest mateix so, Laurel Aitken no es menys i veu descendre les seves vendes, pasada aquesta epoca, final dels 70, principi dels 80 naix l’era 2tone, també coneguda com l'epoca del Revival, on grups anglesos reviuen vells exits de l’Ska original influènciats pel punk i el pop britanic d’aquella epoca; així doncs Aitken renova el seu estil, i es fa acompanyar de bandes com The Rudies de la que formava part el gran trombonista Rico Rodriguez, aixó doncs es converteix de nou en peça clau dins l'escena jamaican, ademés aprofita per rellançar vells temes amb un estil més britanic, en aquesta epoca col.labora amb bandes com Specials, banda encapçalada pel mític Jerry Dummers, responsable del segell 2Tone Records. Durant els anys 90 Laurel continua treballant amb infinitat de bandes, Potato 5, Ska Flames, The Busters o els madrilenys Malarians als que produeix diversos treballs, son algunes de les bandes que tenen el privilegi de treballar amb "El Padrino" més tard ho farien els també madrilenys Skarlatines en alguna gira i amb qui gravà el disc “ En Español” l’any 1999.

Aitken es va guanyar l’estima del públic durant la seva carrera, i es va convertir en un dels artistes més carismatics, adorat pel seu públic, sobre tot pel sector Skinhead, aquestos eren rebutjats i criminalitzats per la premsa en nombroses ocasions, degut per una banda a la violència que els envoltava i per altrà per l’incursió de l’extrema-dreta dins del moviment, però Aitken no només no els rebutjava sino que en diverses ocasions va fer declaracions d’afinitat i estima cap a aquest col.lectiu, enamorats de l’estil jamaicà els Skinheads feren seus temes de “El Padrino” com "Woopy King", "Jesse James" o "Haile Selassie" (un dels pocs temes rastafaris que captivaren els skins) tanmateix Aitken els homenatjava amb temés com "Skinhead" el qual en moltes ocasions acabava amb invasió de l'escenari als seus directes.

L’any 2005 malauradament “El Padrino” ens deixava a Leincester (Angaterra), aquell mateix any veu la llum el disc de rareses “Superstar” editat per Liquidator Records, on s’incluien temes de Laurel Aitken fent incursions en diversos estils com el Soul, R&B, el Funky etc.







Concert integre de Laurel Aitken & The Preassure Tenants en directe a Londres l'any 1989


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada